Amit a denevérekről régtől fogva gondolunk,
az bizony attól függően, hogy a világ mely táján
járunk, igencsak eltérően alakul: különleges életmódjuk miatt nagyon
sok – mondhatni: ahány nép, annyiféle – hiedelem, babona, elképzelés
kapcsolódik hozzájuk.
Ma a nyugati világban a denevér szó hallatán sok embernek
a szuperhős Batman vagy a rettegett Drakula gróf jut eszébe. A denevérek
talán titokzatos éjszakai életük, gyors fordulatokkal tarkított röptük
miatt alakulhattak képzeletünkben vámpírokká vagy gonoszul a lányok
hajába kapaszkodó lényekké. Míg a hajba akaszkodásról egy régi francia
hiedelem azt tartja, hogy ezzel a denevérek a csupasz szárnyukra ragasztandó
hajszálak ellopása végett „kísérleteznek”, addig Bernáth Béla néprajzkutató
szerint a denevér mint fallikus jelkép riasztja a lányokat. Ám a közhiedelemmel
ellentétben ezek az állatok elég jól tájékozódnak ahhoz, hogy kikerüljék
az ember fejét, így a legritkább esetben gabalyodnak bele bárkinek
a hajába. Európa néhány részén, ahogy nálunk is, úgy tartották, hogy
a denevér elhárítja a balszerencsét, ezért volt szokás a ház népe és
a jószág démonoktól való megóvása érdekében a lakóépület és az istálló
ajtaja fölé fejjel lefelé lógó denevért kiszegezni.
Az antik világban a denevéreket a sokmellű epheszoszi Artemisszel hozták
kapcsolatba. Ezt a felfogást a reneszánsz újjáélesztette, és a denevéreket
a szoptatós anyák szimbólumává tette. Az Ószövetség egészen más megvilágításba
helyezi ezeket az állatokat: tisztátalannak tartja őket, mert a sötétséghez
kötődnek, éjjel repülnek. A kereszténységben alvilági lények, ezért
láthatjuk sokszor az ördögöt denevérszárnnyal ábrázolva.
Annak ellenére, hogy Európában többnyire negatív a denevérek megítélése,
mégis számos család címerében tűnnek fel Franciaországban, Belgiumban
és Írországban. Az egyik leghíresebb denevér a Bacardi üvegének címkéjén
lakik. A legenda szerint az I. Jakab sátrába berepülő denevért először
a katonák egyenruháján jelenítették meg, innen repült át az üvegre.
Az aragóniai uralkodó egyébként részben a szerencsésen kiválasztott
jelvénynek tulajdonította a mórok felett aratott győzelmet. A denevér
napjainkban is sokszor katonai alakulatok jelképe, például a brit Royal
Air Force néhány századának esetében.
A Föld Európán kívüli tájain egészen másképp gondolkodnak
ezekről az éjjel vadászó állatokról. Kínában a denevérek a boldogságot
és az örömet szimbolizálják, és halhatatlannak tartják őket. Öt különböző
megnevezést, kifejezést is használnak velük kapcsolatban: „ölelő szárnyak”,
„mennyei patkány”, „tündérpatkány”, „repülő patkány”, „éjjeli fecske”.
A kínai művészetben ezek a rájuk utaló jelképek – általában az örömet
jelentő vörös színnel ábrázolva – sokszor megjelennek különböző ruhadarabokon,
szöveteken. De gyakran lehet látni a kínai éttermek rizses táljai alján
is öt stilizált denevért körbefogódzva: ők az öt áldást jelentik.
Közép- és Dél-Amerikában a denevéreket gyakran ábrázolják együtt más
állatokkal, például jaguárral vagy kígyóval. Érdekes, hogy néhány esetben
akár azonosítható is a denevérfaj – a hártyásorrúakra jellemző orrszerkezet
gyakran felfedezhető a kerámiamotívumok között –, ami egyfajta fajismeretet
feltételez.
Zotz maja istent vérszopó denevérre emlékeztető fejjel és emberi testtel
képzelték el, és gyakran ábrázolták vértől csepegő – az alsó világot
szimbolizáló – szívvel a kezében.
A kísértetarcú denevér jól megkülönböztethető pofája – az orrlyukak
és jellegzetes fülei alapján könnyen felismerhető a kerámiákon – szintén
megjelenik a dél-amerikai indiánok istenábrázolásaiban: a motívumot
az Észak-Kolumbiában feltárt tairona kultúra emlékei között, valamint
maja edényen is megtalálták. A kogi népcsoporthoz tartozó indiánok
(a tairona nép leszármazottai) a vérszopó denevéreket az emberi termékenységgel
hozták kapcsolatba. Felfogásuk szerint a serdülőkorú leányt „megharapja
a denevér”, ennek következtében kezd menstruálni, azaz lép a felnőttkor
küszöbére. Furcsa képet kapunk a kogik gondolkodásáról, ha mindezt
azzal is összevetjük, hogy szerintük a denevér a nap hercegének és
saját fiának vérfertőző nászából az első állatként teremtődött a földön…
Egy új-guineai népcsoport a denevérhímek kiemelkedő pénisze alapján
szintén a termékenység szimbólumának tartja ezeket az állatokat.
Ázsiában az altaji népek a denevérekben a jót megtestesítő lényt látják.
A denevérek egyes testrészeit a népi gyógyításban is felhasználták,
sőt néhány arab országban sokféle orvosságban volt denevérürülék. Európában
a denevérek csontjait a néphit szerelmi varázslásra alkalmasnak tartotta.
A denevéreknek egészen másféle hasznosítása is felmerült már a történelem
során, magas foszfortartalma miatt a denevérürülék például ideális
alkotórésze volt többféle puskapornak. Egy második világháborús amerikai
terv szerint brazil szelindekdenevérekre (Tadarida brasiliensis) azzal
a céllal csatoltak volna kisméretű bombákat, hogy kalitkába zárva japán
célpontok felett dobják le őket. A kalitkát megfelelő magasságban nyomásérzékelő
nyitotta volna ki, így a denevérek elszabadulva és épületekbe repülve
bombaként üzemelhettek volna. Szerencsére a tervet nem váltották valóra.
És amit a denevérekről tudunk,
azt a következő oldalakon találhatod meg.
|